Sunday, October 10, 2010

Saat-saat genting

Sebaik tiba ke HKL, Akmal terus disorong ke bilik kecemasan untuk rawatan. Aku dan suami diminta  menunggu di sebuah bilik. Tatkala itu fikiran aku cukup berat. Berat memikirkan keselamatan Akmal, memikirkan masa depan Akmal, memikirkan anak-anak lain yang ditinggalkan.Aku dan suami masing-masing lebih banyak mendiamkan diri dan berdoa.

Agak lama menunggu aku dikhabarkan doktor dengan bebarapa kejutan.Menurut hasil city scan Akmal mempunyai kecederaan yang sangat serius.Terdapat pendarahan baru dan retak di kepalanya yang dipercayai kerana kejadian itu. Untuk itu satu pembedahan segera perlu dibuat pada malam itu juga demi untuk menyelamatkan nyawanya.Terdapat juga pendarahan kecil yang banyak di dalam matanya dan apa yang dikesalkan untuk aku kenangkan ialah terdapat pendarahan lama yang mana doktor percaya ia adalah hasil enjutan yang kuat pada anak itu. Kemungkinan anak ku dienjut kuat ketika dibuai.Menurut doktor lagi hentakan yang berlaku di kepala anak aku diumpamakan seperti pertembungan dua buah kereta yang sangat laju di highway.Aku dan suami tergamam. Kelu lidah kami. Air mata aku usah disekat...mengalir laju tanpa henti. Aku berishtifar tanpa henti mohon terus diberi keajaiban pada Akmal.Sukar sungguh melalui detik detik hitam itu.Sehingga cerita ini ditulis aku masih mengingati setiap detik sukar ini....malah air mata ini masih terus mengalir biarpun Akmal sudah tiada disisi.Terasa seperti semalam aku melalui semua detik ini dengan Akmal.

Akmal selepas pembedahan pertama di icu
Keadaan Akmal sangat tenat dan tidak stabil
  

No comments:

Post a Comment